Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren.

ŠKODA KAMIQ

Oppdatert 23.januar 2020

ŠKODA KAMIQ er en urban crossover som gir deg alle SUV-ens fordeler

ŠKODA KAMIQ kombinerer fordelene til en SUV, slik som høyere bakkeklaring og høy sitteposisjon, med å være nett og kvikk som en bil i kompaktklassen. Med emosjonelt design, state-of-the-art førerassistent- og infotainmentsystem, generøs innvendig plass og tallrike «Simply Clever»-finesser, vil nye KAMIQ tilfredsstille både familier og livstilsorienterte kunder.

 

Designhøydepunkter 

ŠKODA KAMIQ viderefører det suksessfulle SUV-designspråket fra KODIAQ og KAROQ, og kommer med visuelle høydepunkter som for eksempel delte LED-lys foran. I full-LED-versjon fungerer tåkelysene som kurvelys, og for første gang i en ŠKODA: Blinklysene blir dynamiske. De fremre blinklysstripene består av individuelle LED-elementer, som blinker i en bevegelse som sveiper utover.

 

Interiørkonsept

En frittstående skjerm på 9,2 tommer er blant de største i segmentet, og som tilvalg kan KAMIQ leveres med Digitalt Dashbord med et 10,25-tommers display.

Interiøret i ŠKODAs nye crossover-SUV imponerer ikke bare med rommelighet, men også
komfortutstyr som vanligvis bare leveres i større biler. Dette inkluderer for eksempel oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute, og mulighet for setevarme også i baksetet.

ŠKODA KAMIQ er basert på den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB), med en lengde på 4241 mm, bredde på 1793 mm, og en høyde på 1531 mm. Akselavstanden måler 2651 mm. Dette gir gode plassforhold, også i baksetet – typisk for ŠKODA. Bagasjerommet måler 400 liter, som kan utvides til 1395 liter når baksetet felles ned. Da kan KAMIQ frakte gjenstander som er 2447 mm lange.

 

Justerbart understell

Med 37 mm mer bakkeklaring enn den nye kompaktbilen ŠKODA SCALA, kombinerer understellet i KAMIQ fordelene til en SUV med håndterbarheten til en bil i kompaktklassen. «Sport Chassis Control» kan leveres som ekstrautstyr. Da er understellet 10 mm lavere, og leveres med elektronisk justerbare støtdempere. Sjåføren kan velge mellomkjøremodusene «Normal», «Sport», «Eco» og «Individual» i menyen for «Driving Mode Select».

 

Motorprogram

Basismotoren blir en tresylindret 1,0 TSI med 95 hk, og 175 Nm dreiemoment. Den kombineres med femtrinns manuell girkasse.

1,0 TSI med 115 hk og 200 Nm dreiemoment får sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også utstyres med en sjutrinns DSG-dobbelclutchkasse.

Toppmotoriseringen blir en firesylindret 1,5 TSI med 150 hk og 250 Nm . Også denne kan leveres både med sekstrinns manuell girkasse og 7-trinns DSG. 

1,6 TDI yter 115 hk, og har et dreiemoment på 250 Nm. Den effektive dieselmotoren er koplet til en sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også utstyres med sjutrinns DSG.

 

«Simply Clever» – nye konsept for en urban SUV

Til sammen tilbyr ŠKODA KAMIQ mer en tjue «Simply Clever»-finesser. KAMIQ blir for eksempel den første bilen i klassen som tilbyr smart dørbeskyttelse, som aktiveres automatisk når en dør åpnes. Det hindrer skade på både KAMIQs dører og på bilen parkert ved siden av. Elektrisk betjent bakluke (ekstrautstyr) er en annen hendig finesse. Og fra utstyrsnivået «Ambient» og oppover, vil en portabel LED-lykt være å finne på siden i bagasjerommet.

 

Kilde: moller.no