Lakkvedlikehold og understellsbeskyttelse
Vask og polering av lakken - en enkel og god investering!
På grunn av de ulike formene for ytre påvirkning, er jevnlig vask og polering viktig for bilens vedlikehold og for å avdekke evt. lakkskader på et tidlig stadium. Langvarig bruk av sterk såpe og kjemikalier (maskinvask) uten noen form for poerling, tørker ut lakken og den mister sin opprinnelige fleksibilitet og motstandsdyktighet. Eventuelle lakkskader vil da kunne bli betydelig større enn i en lakk som er polert regelmessig.
En vedlikeholdt lakk er generelt også en forutsetning for at evt. reklamasjoner på karosseri og lakk skal kunne imøtekommes.
Hvor hyppig bilen skal vaskes og poleres avhenger av bilens bruk. Slik kan du avdekke om lakken har behov for polering: Skyll eller spyl bilen godt med en hageslange eller høytrykkspyler. Nar vannet ikke lenger perler seg på ren lakk er det på tide å polere. Ellers er det tilstrekkelig å vaske bilen med en bilsjampo. Det finnes i dag flere sjampoer på markedet som inneholder voks og som forlenger intervallene mellom hver gang du må polere.
Dersom det er behov for polering
Etter at bilen er rengjort og tørket er det en fordel at lakken først renses, dersom det er behov for det. Bruk anbefalte lakkrensemidler for å fjerne urenheter, flekker, riper, asfalttjære, oksideringer og for å gjenoppfriske lakkfargen. Da har du et godt grunnlag for en enkel og god polering.
Det finnes i dag en rekke polishprodukter på markedet som gjør poleringsjobben svært enkel. Er det lenege siden du har polert bilen og du ikke har tid til å ta poleringsjobben, finnes det f.eks. flytende voks som er enkel å spraye på og tørke av en på en nyvasket og våt bil. Bruk da en mikrofiberklut til å tørke over bilen slik at voksen fordeler seg på overflaten.
De fleste moderne vokstyper (gjerne flytende) er i dag svært enkle å benytte og gir gode og varige resultater. Etter at bilen er polert iht. fabrikantens veiledning kan lakken med stor fordel behandles med en hardvokskonservering. Denne legges på med f.eks. en svamp og poleres enkelt av etter at den har tørket. Bilen vil nå ha en optimal beskyttels som gjør lakken adskillig mer motstandsdyktig mot ytre påvirkninger. Steinsprutskader og andre typer kraftige lakkangrep er det riktignok ikke mulig å gardere seg mot, men en lakk som ikker er vedlikeholdt vil fremstå som "sprø" og lang mer sensibel mot denne type skader.
(Ubehandlet slitt lakk til venstre i bildet. Vedlikeholdt og polert lakk til høyre i bildet.)
Understellsbeskyttelse / tilleggsbehandling mot saltskader
Norsk veiklima er ekstremt med tanke på salting. Mange steder også kombinert med saltholdig luft, vann/is/snø, sølevann, piggrester, store temperatursvingninger og veier som ofte er bestrødd med knust stein av grov korning. Til tross for at våre modeller generelt er godt forberedt med både fullforsinkede karosserier og god rustbeskyttelse fra fabrikk, vil saltskader kunne oppstå.
Dette stiller store krav til bilens understellsbeskyttelse. For biler som er utsatt for denne type skader anbefales det sterkt at det foretas en ekstra beskyttelse på aktuelle utsatte områder. Vi kan gi deg all nødvendig informasjon om denne type behandling som kan foretas på en enkel og rimelig måte. En god vedlikeholdt og understellsbeskyttet bil vil utvilsomt øke annenhåndsverdien, redusere reparasjonskostnader og forlenge bilens levetid.
Husk også skinn, glass og felger
BÅde for behandling av lakk og andre deler på bilen som f.eks. skinnseter, plast og aluminiumslister, ruter og velger kan vi hjelpe deg med veiledning til hvilke produkter du kan anvende for å få et enkelt og optimalt bilvedlikehold. Det vil alltid være en god investering!
For mer supplerende og utdypende informasjon, se bilens instruksjonsbok.